social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

شنبه1402/1/19

15:03:2

590

آب آشامیدنی با نام تجاری تبرک غیر استاندارد است

سید سعید میرنظامی، مدیر کل استاندارد استان مرکزی با بیان این مطلب گفت: طی بازرسی های کارشناسان اداره کل استاندارد استان مرکزی در راستای اجرای طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد ایران، آب آشامیدنی با نام تجاری تبرک، بدون درج نشان استاندارد در بازار شناسایی شد.
وی افزود: در طرح عیدانه که از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور اجرا شد، بازرسان ضمن ارزیابی نحوه ارائه خدمات در مراکزی مانندهتل ها، قالیشویی ها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار برون شهری و ... با حضور در مراکز عرضه و فروش کالا،  فرآورده ها را از نظر انطباق با استاندارد بررسی کردند.
میرنظامی ادامه داد: فرآورده آب آشامیدنی مشمول مقررات استاندارد اجباری می باشد و مطابق با ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، هرگونه تولید، توزیع، تمرکز و فروش آن بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و درج علامت استاندارد جرم محسوب می شود و مرتکبان به مجازات های مقرر در قانون محکوم خواهند شد.
مدیر کل استاندارد درباره تفاوت آب معدنی بسته بندی و آب آشامیدنی بسته بندی خاطر نشان کرد: آب معدنی طبیعی بسته بندی شده، آبی قابل شرب و حاوی املاح معدنی خاص است که برای جمع آوری و بسته بندی آن از چشمه‌ های آب معدنی تائید شده یا از حفر چاه‌ های عمیق استفاده می شود؛ اما آب آشامیدنی بسته بندی شده (که به طور طبیعی می تواند حاوی املاح باشد یا به آن اضافه شود)، با اعمال انواع فرایندهای تصفیه و گندزدایی مجاز حاصل می شود و می‌تواند به طور طبیعی شامل گاز کربنیک باشد یا به آن اضافه شود که در ظروف مجاز بسته بندی می شود و افزودن هر گونه مواد دیگر مانند شیرین کننده و طعم دهنده در این نوع آب مجاز نمی باشد.
ایشان در انتها عنوان کرد: شهروندان در هنگام خرید به درج نشان استاندار بر روی کالا دقت نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را از طریق شماره تلفن ۱۵۱۷ به ادارات کل استانی اطلاع رسانی نمایند.