social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

چهارشنبه1402/2/6

13:37:3

259

درباره نان کامل بیشتر بدانیم

گندم:
گندم از مهم‌ترین غلات است که جزو قوت غالب مردم جهان به‌شمار می‌رود. پس از ذرت، این محصول بیشترین غله  تولید شده در جهان بوده و  تقاضای جهانی این محصول به دلیل وجود پروتئینی به نام گلوتن در آن است که باعث خاصیت چسبندگی خمیر آن شده و ساخت محصولات فرآوری شده را تسهیل می‌کند و مقبولیت نان را در نزد مصرف کننده بیشتر می نماید.
گندم منبع مهمی از کربوهیدرات است. مصرف گندم کامل باعث دریافت مواد مغذی مختلف و فیبر غذایی می‌شود. مواد تشکیل دهنده دانه گندم شامل ۷ تا ۱۸ درصد پروتئین (بستگی به نوع گندم دارد)، ۶۰ تا ۷۰ درصد نشاسته، ۲ تا ۲٫۵ درصد سلولز یا فیبر خام، ۱٫۵ تا ۲ درصد چربی و مابقی مرکب از رطوبت و مواد معدنی است.
دانه گندم دارای بخش های مختلفی چون جوانه، آندوسپرم و سبوس است.
گیاهک یا جوانه یاجنین گندم تقریباً ۵٫۲ درصد وزن دانه را تشکیل می‌دهد و سرشار از چربی و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه ب است.
آندوسپرم حاوی مواد نشاسته‌ای دانه گندم است و تقریباً ۸۳ تا ۸۷ درصد از کل دانه را شامل می‌شود. آندوسپرم دارای دانه‌های نشاسته‌ای و مواد پروتئینی است که دانه‌های نشاسته آن به‌وسیله گلوتن که یکی از پروتئین‌های موجود در دانه‌است، بهم چسبیده‌اند به‌طوری‌که ماتریکس پروتئین-نشاسته را تشکیل می‌دهند. میزان گلوتن موجود در دانه بر حسب نوع و نژاد گندم تفاوت می‌کند. آندسپرم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین دارد و بخش قابل توجهی از آن نشاسته است.
سبوس، جدار خارجی گندم را تشکیل می هد . سبوس عملاً از ۷ لایه مجزا تشکیل شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها لایه تستا است. تستا محل حضور رنگریزه ها به خصوص کارتنوئیدها است، از این جهت این لایه از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.
آرد کامل: آردی است که از تبدیل گندم به آرد بدون حذف بخشی از آن مانند سبوس حاصل می شود.
نان کامل: نان کامل به نانی گفته می شود که از آرد کامل، که ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر است، تهیه شده و فرآیند تخمیر را طی نموده و دارای پخت کامل باشد.
نان کامل به رنگ دانه های گندم و طلایی بوده، عطر، طعم و ماندگاری بهتر و طولانی تری دارد و باعث احساس سیری بیشتری می شود.
نان کاملی که از آرد گندم کامل تهیه شده است به علت اینکه تمام بخشهای گندم در آن حفظ می شود سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین B6 ، ویتامین E  ، نیاسین ، ‌منیزیم ، منگنز ، آهن ، روی ، کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، کروم ، امگا ۳ ، امگا ۶ و اسید فولیک می باشد.

مزایای نان کامل:  

نان کامل به دلیل داشتن فیبر محلول و نا محلول باعث پیشگیری از بروز چاقی، بیماریهای غیر واگیر ( شامل فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و ...) و سرطانهای مختلف به ویژه سرطانهای دستگاه گوارش می شود. همچنین مصرف نان کامل به ارتقاء سلامت جامعه با تامین فیبر مورد نیاز روزانه مردم کمک می نماید.
مصرف فیبر موجود در نان کامل از ایجاد یبوست جلوگیری نموده و همچنین به دلیل داشتن آهن ، باعث جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.